tirsdag den 2. august 2016

En ny verden

At komme fra lille Hinnerup nord for Århus, til det pulserende storbyliv i Berlin, tydeliggøre de forskelle det kan være på folk.
Hvor folk i Hinnerup som regel så ens ud, havde samme sociale status og talte samme sprog, er her i Berlin et meget større spekter af mennesker.
Og heldigvis for det!

Jeg glæder mig til at lære hende om hvordan liv kan formes på godt og ondt. Da jeg har arbejdet med nogle af de lavest stillede mennesker i samfundet, mener jeg også at jeg er meget åben, tolerant og forstående over for disse mennesker. Og det vil jeg rigtig gerne videregive til mine børn.
Børn er nysgerrige væsner og Sophia stiller ofte spørgsmål omkring disse mennesker - "Hvorfor har damen kun et ben?", "Hvorfor ligger manden der og sover?" Som regel siger jeg at hun skal spørge dem ad (ikke lige til dem der sover). Både for at hun lærer noget nyt, men også for ikke at stigmatisere og vise respekt over for disse mennesker.
Hernede er der en del tiggere. Dem giver vi ofte penge, Sophia og jeg. Én gang om dagen gør vi nok. Bare et lille beløb. I håb om at lære hende at hjælpe andre, og selvfølgelig for at hjælpe denne person. Sophia synes det et meget hyggeligt og giver dem altid et stort smil.

Der er mange andre forskelle hernede, som jeg vil komme ind på, som vi støder på det.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start